Sodowanie karoserii – piaskowanie podwozia – Mercedes W120

sodowanie-karoserii-samochod-mercedes-w-120

Sodowanie karoserii - najbezpieczniejsza metoda usuwania lakieru

Dlaczego sodowanie karoserii? Strzelać pod ciśnieniem w blachę możemy wszystkim – piaskiem, szkłem, korundem, ale jest taki materiał jak soda. Jak wszystko na świecie ma swoje wady i zalety. Tymczasem w usuwaniu starej powłoki lakierniczej w zabytkowych autach, najważniejszą rzeczą jest zachowanie kształtów i profili karoserii w stanie fabrycznym i nieuszkodzonym. 

Soda ma to do siebie, że jest materiałem bardzo miękkim. Dla niektórych może być to niewiarygodne, że lakier samochodu poddaje się pod wpływem takiej mąki. A jednak. Co jest przyczyną tego zjawiska, że po piaskowaniu blacha samochodu często nie nadaje do niczego – a w najlepszych przypadkach trzeba ją wyciągać i szpachlować? Tak jak przy szlifowaniu, tak przy piaskowaniu wydziela się tarcie, co przekłada się z kolei na ciepło. Strzelając materiałem ściernym w cienką blachę, pod wpływem ciepła – zniekształca się.

Ale co z tą sodą? No właśnie soda, a raczej jej charakterystyka pozwala na zniwelowanie zjawiska przegrzania obrabianej powierzchni do minimum. Dzięki sodowaniu:
– nie naruszymy profilu blachy
– nie uszkodzimy fabrycznego ocynku 
– nie uszkodzimy uszczelek, gum, szyb

Piękny 60-cio latek - Mercedes...

Naszym pacjentem był 60-letni zabytkowy Mercedes W120. Piękne auto, ale właściciel chce go jeszcze w piękniejszym wydaniu. Na pierwszy strzał zawsze wykonujemy test – w tym przypadku poddaliśmy sodowaniu zdemontowany błotnik. Dzięki temu wiemy mniej więcej jak nastawić się na całość – m.in. czym usuwać lakier – jaką granulacją czyściwa.

sodowanie-samochodu-błotnik-mercedes-w-120

Po przeprowadzonej próbce, wiemy, że będziemy mieli do czynienia z dużą ilości szpachli oraz dosyć sporą ilością lakieru. Jak wcześniej wspominałem, soda nie narusza blachy – ale ktoś może zapytać dlaczego na błotniku znajdują się tak liczne rysy? Prawdopodobnie ktoś kiedyś w historii tego auta zdzierał mechanicznie lakier, a my odkryliśmy tą lekko przejechaną powierzchnie – nawet jej nie chropowacąc. 

Całe auto zostało przygotowane pod sodowanie – wnętrze zdemontowane, mechaniczne podzespoły wraz z silnikiem także. Zostaje tzw. „goła buda” na kołach. Bardzo ułatwia to pracę i jest etapem koniecznym do wszczęcia takich renowacji.

Na początek piaskowanie podwozia...

Każdy samochód zaczynamy czyścić od podwozia. Najgorszą bolączką usunięcia zabezpieczeń spodu samochodów jest użyty materiał do zabezpieczenia w postaci gumy bitumicznej. Jeżeli ktoś kiedyś nie żałował jej ilości (oczywiście dobre zabezpieczenie, które nie przepuści nic), tak dla piaskarzy jest to zmora i dużo nerwów straconych przy jej usuwaniu.

Na szczęście w przypadku naszego Mercedesa podwozie było z klasy tych normalnych i poszło bardzo fajnie. 

piaskowanie-podwozia-zabytkowy-mercedes-w-120

Ilość szpachli była spora – można tu się zastanawiać czy nie połączyć tego z faktem, że ktoś już kiedyś lakier na tym aucie zdzierał – i najprawdopodobniej mechanicznie – szlifierką. Nie wnikamy…

szpachla-samochód-podczas-sodowania-karoseria

Sodowanie nadwozia - główna część programu

W dalszej kolejności główny etap naszych prac – sodowanie wszystkich elementów nadwozia. Samochód okazał się być przyjemny w obróbce pomimo dużej ilości szpachli. Do tego typu prac warto trafić z dobrą pogodą. Dlaczego? A no właśnie, tutaj należy przytoczyć wady sodowania. Niestety, podczas wyrzucania czyściwa z piaskarki w postaci sody, w promieniu 20 metrów robi się bardzo duże, białe zapylenie. Soda nie jest szkodliwym materiałem ściernym, a wręcz ekologicznym. Dodatkowo, warto zadbać o swoje drogi oddechowe. Szczęśliwie, cechą sody jaką jest jej rozpuszczalność w połączeniu z wodą, daje nam szybką detronizację jej w miejscu pracy.

sodowanie-nadwozia-usuwanie-lakieru-mercedes-w-120
sodowanie-nadwozia-piaskowanie-samochód-mercedes

Sodowanie - metoda bezpieczna i ekologiczna

Sodowanie jest jedną z najbezpieczniejszych metod do ściągania lakierów z karoserii auta. Jest ona droższa, jednak stawiając koszt usługi przy jej zaletach – nie warto oszczędzać. Przy użyciu piasku, korundu czy innego agresywnego ścierniwa, można doprowadzić do zepsucia struktury blach. Oczywistą sprawą jest także doświadczenie samego operatora – piaskarza. Warto dodać, że soda nie radzi sobie z rdzą – dlatego też nie w każdym przypadku renowacji samochodów sprawdzi się jako trafna metoda usuwania lakieru.

Autko po sodowaniu gotowe do zabezpieczenia i dalszej pracy blacharsko – lakierniczej. Na koniec zapraszam na krótki film z pracy nad cudnym Mercedesem W120 i zapoznaniu się z naszą ofertą usług piaskowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry