Szkiełkowanie – na czym polega i co się szkiełkuje?

Elementy-silnika-po-szkiełkowaniu

Szkiełkowanie to obróbka strumieniowa powierzchni zbliżona do procesu piaskowania, które różni się używanym ścierniwem w tym przypadku wykorzystuje się szkło (kuleczki szklane). Obrabiana powierzchnia po szkiełkowaniu jest gładka, w przeciwieństwie do obrabianej powierzchni metodą piaskowania, która daje efekt chropowatości. Szkiełkowanie ma za zadanie oczyścić, wygładzić oraz utrwalić obrabianą powierzchnię.

Proces szkiełkowania - kiedy stosować?

Metoda szkiełkowania wykorzystywana jest w szczególności do renowacji używanych elementów oraz obróbki surowych powierzchni wykonanych z aluminium, stali kwasoodpornej lub innych szlachetnych metali. Szkiełkowanie stosujemy do podzespołów silników – głowica, pokrywy, cylindry, bębny aluminiowe. Szkiełkowanie ma zastosowanie w przemyśle produkcyjnym maszyn. Wszystkie obudowy i konstrukcje wykonywane są ze stali kwasoodpornej i tylko metodą szkiełkowania otrzymamy czysty, błyszczący efekt powierzchni.

Jak przebiega szkiełkowanie?

Elementy poddawane szkiełkowaniu zazwyczaj oczyszczane są w specjalnie przeznaczonej komorze do szkiełkowania. Szkiełkowanie jest procesem „czystym”, co oznacza, że używany materiał służy głównie do nabłyszczania i utrwalania powierzchni, dlatego też każdy element poddawany temu procesowi należy odpowiednio wcześniej przygotować. Strumień z materiałem czyszczącym (kuleczki szklane) naprowadzany na obrabianą powierzchnię można wykorzystywać kilkukrotnie, co przekłada się na aspekt ekonomiczności ścierniwa.

Jak przygotować powierzchnię do szkiełkowania?

Brudne silniki w zaschniętych smarach i błocie należy umyć. Najlepiej do mycia silników sprawdza się benzyna ekstrakcyjna. Samo szkiełkowanie nie poradzi sobie z brudnym silnikiem niemytym od 20 lat, dlatego tak ważne jest, aby elementy były wcześniej dobrze umyte. Przygotowanie powierzchni dotyczy wszystkich elementów czy powierzchni blach itp., które zazwyczaj są tłuste wychodząc po produkcji. Jeżeli klient nie wykona odpowiedniego przygotowania powierzchni pod proces szkiełkowania, czasami wykonywany jest proces piaskowania bardzo delikatnym ścierniwem.

Zabezpieczenie elementów i powierzchni do szkiełkowania

W przypadku silników warto zabezpieczyć cylindry, w szczególności te, które w dalszej kolejności nie idą do szlifu. Wszystkie gwinty, komory czy otwory można zabezpieczyć, jednak tylko dlatego, aby jak najmniej dostało się do środka granulatu podczas szkiełkowania. Szkiełkowanie jest procesem bardzo delikatnym i nie powodują ścierania obrabianej powierzchni. Przyczyną tego zjawiska jest budowa czyściwa – kuleczki szklane są materiałem okrągłym, dzięki czemu ubijają powierzchnie, a nie ścierają – tak jak ma to miejsce podczas klasycznego piaskowania.

Jak zabezpieczać powierzchnię po szkiełkowaniu?

Proces szkiełkowania utrwala i zamyka mikro-pory metalu co przekłada się na jego wyższą odporność na czynniki zewnętrzne. Po wykonaniu szkiełkowania, najlepiej jest nie zabezpieczać powierzchni w formie farby czy lakierów. Gdy powierzchnia narazi się na zabrudzenie, wystarczy ją przemyć używając do tego najlepiej benzyny ekstrakcyjnej lub specjalnych roztworów. Każdy podchodzi do tego indywidualnie – niektórzy zostawiają powierzchnię po szkiełkowaniu w stanie takim jak jest, niektórzy zabezpieczają ją lakierami bezbarwnymi – jednak efekt nabłyszczania elementu w jakimś stopniu spada. 

Cennik szkiełkowania

Szkiełkowanie jest jedną z droższych metod oczyszczania strumieniowo-ściernego. Przyczyną tego jest wysoka cena za materiał, który przewyższa cenowo chociażby szlakę pomiedziową nawet 9-krotnie. Dodatkowo do ceny usługi należy doliczyć klasyczne czyszczenie, jeżeli stan powierzchni wymaga wykonania oczyszczenia powierzchni zwykłym piaskowaniem.

Poniżej krótki film prezentujący proces szkiełkowania karterów silnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry